Prečítajte si 12 užitočných tipov ako spravovať Vašu reštauráciu
Dali sme dokopy niekoľko tipov na úspešný manažment Vašej reštaurácie, vďaka ktorým bude váš personál spokojný a vaša reštaurácia prosperovať.
12 vysoko efektívnych tipov a nápadov na správu reštaurácií
1. Buďte organizovaný
Práca manažéra v reštauračnom priemysle je nepredvídateľná a dynamická. Veci sa môžu meniť z jedného dňa na druhý, keď to najmenej čakáte. Znamená to, že musíte byť mimoriadne organizovaný .
Musíte myslieť dopredu a predvídať veci, ktoré budete potrebovať, napríklad dodatočný personál, extra skladové zásoby pred sviatkami a pod. Pripravte si kalendár sezónnych udalostí, sviatkov a podujatí organizovaných vo vašom okolí.
2. Získajte čo najviac praktických skúseností
Najlepší manažéri sú tí, ktorí dokážu nahradiť svojich zamestnancov. To znamená, že potrebujete zíkať skúsenosti na každej pozícii, od varenia cez obsluhu a servis, až po dokonalú znalosť mapy vašej doručovacej zóny.
Musíte mať taktiež prehľad o každodenných problémoch a rutine každého zamestnanca.
3. Spokojný zákazník je verný zákazník
Spokojnosť zákazníka je prioritou. Každé vaše rozhodnutie sa musí uberať touto cestou. Aby ste uspeli, musíte rozumieť ľudskej psychológii a pochopiť správanie vášho zákazníka.
Tu je niekoľko tipov, vďaka ktorým udržíte vašich zákazníkov šťastnými:
- Priateľský, ochotný a dobre informovaný personál
- Kvalitné a zaujímavé jedlá
- Dobré ceny
- Čistá reštaurácia
- Príjemná atmosféra
- Rýchla služba
Aj keď všetci dobre poznáme príslovie „Zákazník má vždy pravdu“, vyskytnú sa prípady, keď budete musieť stáť na strane personálu a chrániť ich pred neférovým zaobchádzaním. Nikdy nespravodlivo neobetujte svojich zamestnancov na úkor pozitívnej recenzie.
Keď už hovoríme o recenziách, mali by ste vždy sledovať nové recenzie na Googli a Facebooku. Odpovedzte všetkým, či už sú pozitívne alebo negatívne. Pokiaľ ide o negatívne recenzie, urobte maximum pre vyriešenie problému a opätovné získanie dôvery zákazníka.
4. Investujte do reklamy
Aby bola reštaurácia úspešná, musíte investovať čas a prostriedky do online a offline marketingu. Je to konkurenčný boj, ako v každom biznise. Vyhráva ten kto má lepšiu marketingovú stratégiu. Vybudujte si silnú a stabilnú značku, vďaka ktorej zákazníci budú chcieť objednávať väčšinou od Vás.
Dobrou správou je, že môžete využiť množstvo bezplatných marketingových taktík, od sociálnych sietí až po e-mailový marketing. Odporúčame mať účet na všetkých významných platformách ako Facebook, Twitter a Instagram. Pre skúsenejších odporúčame aj Pinterest a TikTok.
Budete však musieť investovať aj do tlačenej reklamy, ako sú letáky, banery, reklamy v novinách, online reklamy atď.
5. Udržanie zamestnancov si stanovte ako svoju prioritu
Nie je žiadnym tajomstvom, že je nákladnejšie zamestnať niekoho nového, ako si udržať stáleho zamestnanca. Bohužiaľ, reštauračný priemysel je veľmi náchylný na fluktuáciu zamestnancov s mierou nad 46%.
Vieme, že pre vás, ako majiteľa reštaurácie bude mimoriadne náročné udržať si vačšinu zamestnancov dlhodobo.
Tu je niekoľko tipov ako udržať šťastných zamestnancov:
- Nikdy nemeškajte s výplatou
- Prepitné rozdeľujte spravodlivo aj pre pomocný personál
- Pripravte súťaž „Zamestnanec mesiaca“, kde najviac snaživý dostanú odmenu
- Nezabúdajte na sviatky Vašich zamestnancov. Jednoduchá gratulácia alebo malá pozornosť vždy poteší
- Motivujte zvýšením platu a iných benefitov pre dlhoročných zamestnancov
- Nezabudnite zamestnancov za dobre vykonanú prácu pochváliť
- Organizujte pravidelné akcie a teambuildingové aktivity.
6. Komunikujte úprimne a otvorene
Otvorená komunikácia je nevyhnutnosťou v každom pracovnom prostredí, no najmä v reštauračnom priemysle.
Uistite sa, že svojich zamestnancov skutočne počúvate a dávate im konštruktívnu spätnú väzbu. Dajte im pocítiť, že si ich vážite a rešpektujete.
Je nevyhnutné mať pozitívny prístup . V opačnom prípade bude negativita sťahovať všetkých dole spolu s vaším podnikaním.
Ako majiteľ resp. manažér reštaurácie musíte ísť dobrým príkladom, preto buďte silný aj v ťažkých situáciách. Robte pravidelné porady, aby ste informovali svojich zamestnancov o tom, čo sa deje. Nechajte ich vždy vyjadriť svoje názory a pocity.
7. Optimalizujte workflow
Jedným z najdôležitejších tipov, je uľahčiť život vašim zamestnancom pomocou nových technológií. Napríklad prijímanie objednávok online pomôže odbremeniť zamestnancov od zdĺhavých telefonátov z nerozhodnými zákazníkmi. Ušetrený čas môžu napríklad venovať hosťom v reštaurácii.
Jeden z najlepších nástrojov, je online objednávací systém Belissima. Pomôže vám zefektívniť chod prevádzky a zvýši tržby vďaka efektívnej donáške jedál.
Vaši zamestnanci vás za to budú milovať!
Nainštalujeme Vám online objednávkový systém do 24 hodín!
8. Dávajte pozor aj na seba! Naučte sa úlohy správne delegovať
Život manažéra reštaurácie je pomerne chaotický a stresujúci. Je to obrovská zodpovednosť. Ak sa nechcete jedného dňa zobudiť a zistiť že svoju prácu neznášate, nemali by ste zabúdať na seba a svoje zdravie – fyzické aj psychické . Často cvičte, dobre sa stravujte, dostatočne veľa spite a držte sa pri zemi.
Potom sa naučte dôverovať svojim zamestnancom a delegovať na nich niektoré zo svojich povinností.
9. Učte sa na svojich chybách
Každý robí chyby, najmä keď pracuje v náročnom prostredí, takže sa neusilujte o dokonalosť. Ak urobíte chybu, neskúšajte ju pred zamestnancami skrývať ale zamyslite sa ako ju napraviť .
Ospravedlňte sa, ak je to potrebné, najmä ak sa to týka priamo vašich zamestnancov a porozprávajte sa s nimi, aby ste spoločne našli riešenie. Aj vďaka takto priznanej chybe sa vaši zamestnanci sa tiež môžu poučiť.
10. Nezabúdajte zamestnancov pochváliť
Pochvala funguje ako kúzlo. Zamestnanci sa cítia ocenení a zvyšujú výkonnosť. Prirodzene ich to motivuje aby robili maximum, s vedomím, že ich úsilie je ocenené.
Pochvala nemusí prísť v podobe materiálnej odmeny, aj keď tá určite pomáha. Stačí, keď niekomu potrasieme rukou a povieme mu, akú dobrú prácu urobil.
Uistite sa, že ste zamestnanca pochválili pred ostatnými. Tí budú následne motivovaný pre lepšie výkony. Vyskúšajte to a nechajte sa presvedčiť.
11. Naučte sa multitaskingu
Predstavte si bežný deň, v ktorom budete musieť vybavovať objednávky od dodávateľov, rôzne otázky od zamestnancov, sťažnosti od zákazníkov, vybavovať servis nefunkčných zariadení, harmonogramy atď.
V ideálnom svete by ste mali dostatok času na vykonávanie týchto úloh po jednom. Realita je však úplne iná . Ak vás niekto vytrhne od úlohy a úplne tým rozbije vašu sústredenosť, bude ťažké všetko dokončiť.
Trénujte multitasking a buďte lepší manažér.
12. Oslavujte úspechy
Zvýšili ste online predaj o 20%? Dostali ste za týždeň 15 pozitívnych recenzií? Dosiahli ste svoje mesačné ciele skôr? To sú všetko dôvody na oslavu.
Zorganizujte malé zhromaždenia alebo večierok, na ktorom sa so svojimi zamestnancami budete cítiť skvele. Nesprávajte sa ako nadriadení. Buďte vždy férový a spravodlivý.
Prejavte svoju vďaku a vždy podajte pomocnú ruku. A či už ste manažérom vynikajúcej reštaurácie alebo manažérom rýchleho občerstvenia, mali by na vás potom pozerať s úctou a rešpektom.
Záver
Byť manažérom reštaurácie je rovnako náročné ako obohacujúce. Ak chcete byť úspešným a milovaným človekom, musíte byť viac ako len šéf. Musíte byť vodca. Líder, ktorého búdu Vaši zamestnanci radi nasledovať.
Musíte byť zároveň kreatívny, organizovaný, empatický, čestný, pracovitý a odhodlaný.
Hovorí sa, že dobré vedenie udáva tón úspešnej reštaurácie. Ak chcete, aby sa vám v podnikaní darilo, snažte sa byť čo najlepšou verziou samého seba.
Autor článku:
Andrea je skúsená autorka tém v oblasti online marketingu pre reštaurácie a optimalizáciu podnikania v gastro priemysle.
Pomáha našim partnerom zvýšiť predaje, zefektívniť manažérske procesy a budovať silnú značku Vašej reštaurácie.